Kolsås stasjon er (2022) endeholdeplass for Kolsåsbanen. Den ble anlagt i 1930.
På avgangsplattformen ble holdeplassen utstyrt med en kioskbygning og venterom som senere ble brukt som hvilerom og toalettrom for betjeningen. Bygningen ble tegnet av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei, men den har blitt ombygget flere ganger. Det ble senere oppført en ny kiosk på stasjonsområdet, og denne var i 2022 gatekjøkken.
Kolsås stasjon hadde buttspor (blindspor) og vendesløyfe for trikker som bare kunne kjøre i en retning. Vendesløyfen ble stengt i 2003. Dette skjedde i forbindelse med at banestrekningen
Bekkestua − Kolsås, som var nedslitt, midlertidig ble erstattet med busser. Banestrekningen ble gjenåpnet i november 2004, men stengt igjen i 2006. Da ble hele Kolsåsbanen stengt fra Montebello til Kolsås for ombygging til full T-banestandard. Togene østfra snudde ved det midlertidige stoppestedet Husebybakken.
Oppgraderingen ble fullført i 2014, og den nye Kolsås stasjon ble åpnet 12. oktober 2014. Den nye stasjonen ligger noe lengre vest enn den gamle stasjonen.
Arkitekt for den nye stasjonen var Arne Henriksen. Han har også tegnet mange av de andre nye stasjonene langs Kolsåsbanen.
Den eldste venteromsbygningen ble flyttet nær adkomsten til den nye stasjonen.
Der den tidligere vendesløyfen lå. er det nå 200 parkeringsplasser for de reisende.
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kolsås stasjon